In het impulsgeldenprogramma van provincie Noord-Brabant zijn afgelopen beoordelingsronde 18 subsidieaanvragen gehonoreerd aan innovatieve, toekomstbestendige en aansprekende culturele projecten. Met een impulsbijdrage kunnen deze initiatieven uitgroeien tot verankerde projecten waar we in Brabant trots op kunnen zijn.
De subsidieaanvragen van Albert van Abbehuis, Better Get Hit, BO Diversity, Bureau Franken, Dukebox, Goeikes, Grafisch Atelier Den Bosch, Hall of Fame, het zuid land, Katinka Versendaal, Nederlands Silent Film Festival, Oatmilk, Oortwolk, Pennings Foundation, POPEI, Verhalis, Watershed, en Wiosna van Bon zijn gehonoreerd. Hieronder lees je meer over enkele van deze projecten.
De impulsgelden zijn beschikbaar gesteld door de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Kunstloc Brabant adviseert aanvragers en is in opdracht van de provincie verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma. De volgende aanvraagronde voor de subsidie impulsgelden vindt plaats van 19 t/m 25 september 2022. Ben je van plan hiervoor een aanvraag te doen? Maak dan gebruik van onze zomerspreekuren om je aanvraag goed voor te bereiden.
Wiosna van Bon
Met haar project Family Stranger (waarvoor Wiosna al een succesvolle crowdfunding met ondersteuning uit de impulsgelden voor afrondde) maakte Wiosna van Bon al veel indruk als documentair fotografe. Wiosna zet zich in om, middels fotografie, gevoelige of moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Hiervoor zoekt zij ook de samenwerking op met het sociaal domein. Om deze samenwerking te verduurzamen en haar artistieke praktijk te ontwikkelen ontvangt zij een bijdrage uit de impulsgelden. Dit is tevens een vervolg op haar kennisvouchertraject, ook ondersteund met een bijdrage uit de impulsgelden.
Foto: Wiosna van Bon
Heksenjacht in Peelland
Heksenjacht in Peelland is een project waarin Bureau Franken de samenwerking opzoekt met kunstenaars, gemeenten, BGTS Natuurpark de Groote Heide en het Van Abbemuseum. Het resultaat van die samenwerking wordt een route van zes kunstwerken langs de belangrijkste plaatsen die een rol speelden in de geschiedenis van de heksenvervolging. In werkateliers gaan de betrokken partijen samenwerken om tot een breed gedragen route en selectie van kunstwerken te komen. Naast de route die het project oplevert, is het een voorbeeld voor een domein-overstijgende samenwerking van diverse stakeholders.
Oatmilk
Oatmilk maakt kleinschalige musicals in samenwerking met jonge creatieven. De musicals gaan over Millenials en Generatie Z en worden vertoond in Nederlandse theaters. Oatmilk wil hiermee het musicalgenre vernieuwen, door nieuwe doelgroepen te betrekken en bereiken, zowel aan de productie- als publiekskant. Door de investering van impulsgelden in samenwerkingen met het onderwijs, personeel, marketing en artistiek onderzoek hoopt het initiatief uit te groeien tot een belangrijke speler in het musicallandschap.
Foto: Oatmilk
Better Get Hit (In Your Soul)
In 2019 vond de eerste editie van Better Get Hit (In Your Soul) plaats, een festival met een genre-overstijgende programmering waarmee de diversiteit van Afro-Amerikaanse muziek gevierd wordt. Sindsdien organiseerden de initiatiefnemers een aantal warming-up events in aanloop naar de tweede editie van het festival, die dit jaar plaats zal vinden. Naast (inter)nationale artiesten met wortels in de Afro-Amerikaanse muziek wordt op het festival ook podium geboden aan opkomende Brabantse talenten. De impulsbijdrage wordt ingezet om de organisatie van het festival te versterken en het concept van Better Get Hit nog verder uit te breiden.
BO Diversity
BO Diversity zet zich in voor het creëren van bewustwording over vooroordelen, stereotyperingen en taboes door middel van tentoonstellingen, campagnes en (kennis)evenementen. Hiermee informeert BO Diversity mensen vanuit een intersectionele benadering op toegankelijke wijze over diversiteit, om zo de acceptatie van gemarginaliseerde groepen in de maatschappij te vergroten. Bij de realisatie van deze projecten betrekt de organisatie getalenteerde makers. Om haar positie te verstevigen, wil BO Diversity gaan onderzoeken hoe zij zich op een effectievere manier kan positioneren in het Brabantse culturele veld, haar bereik kan vergroten en haar projecten kan verduurzamen.
Foto: Rosa Meininger
Goeikes
Goeikes is een tweejaarlijks fotofestival in de regio Helmond, waar foto’s van zowel professionals als amateurfotografen worden tentoongesteld. Het festival is gratis te bezoeken, vindt plaats in de openbare ruimte en speelt in op aansprekende en toegankelijke thema’s. Ook worden de deelnemende amateurfotografen gedurende anderhalf jaar begeleid door professionals en docenten bij het maken van hun fotoseries. Laagdrempeligheid, verbinding en culturele betrokkenheid staan dan ook centraal bij het organiseren van het fotofestival. Voor eerdere edities van het festival realiseerde Stichting Goeikes een fotoboek en een expositie door middel van crowdfunding, met ondersteuning uit de impulsgelden. Nu wil de organisatie met de subsidiebijdrage uit de impulsgelden het fotofestival doorontwikkelen en verankeren als terugkerend evenement in de regio Helmond en in Brabant.
Dukebox
Dukebox maakt zich sterk voor een duurzame en professionele urban scene in Den Bosch. De organisatie wil als platform urban initiatieven en individuele urban beoefenaars inspireren en zowel met elkaar, als met partijen buiten de urban scene verbinden. Daarnaast (co-)creëert en faciliteert Dukebox projecten. Tegelijkertijd draagt Dukebox hiermee bij aan de ontwikkeling van jonge urban talenten. Eerder ontving Dukebox een kennisvoucher uit het impulsgeldenprogramma om een stevigere zakelijke basis te leggen. Nu wil de organisatie op verschillende onderdelen een professionaliseringsslag maken, om zo nog beter bij te kunnen dragen aan de versterking van de Bossche urban scene.
Impulsgeldenprogramma
Met het impulsgeldenprogramma wil provincie Noord-Brabant initiatieven stimuleren die een impuls geven aan de duurzame ontwikkeling van het Brabantse cultuursysteem in de volle breedte: professionele kunsten, amateurkunst en cultuureducatie. Makers, culturele instellingen, overheden, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen of bedrijven die een bijdrage willen leveren aan de versterking van de Brabantse culturele sector en/of het verbinden van de cultuursector met andere domeinen, kunnen een beroep doen op de impulsgelden. Het gaat om financiering met een blijvend effect door middel van een tijdelijke impuls.
De impulsgelden zijn beschikbaar gesteld door de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Kunstloc Brabant adviseert aanvragers en is in opdracht van de provincie verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma. Alle aanvragen en commissieadviezen zijn openbaar in te zien.
Meer weten over de subsidie impulsgelden?
Neem contact met ons op.