Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Wanneer voelde jij je voor het laatst een vreemde eend in de bijt? “The odd one out”? 

Enkele maanden geleden reisde ik af naar Woerden om deel te nemen aan een conferentie over burgerschapsonderwijs. Behalve een ‘Brabander in de Randstad’, was ik ineens een kunst- en cultuurmens in een omgeving die in het teken staat van burgerschap. Deze dag was ik me zo bewust van mijn ‘kunst- en cultuurbril’ dat ik ‘m bijna letterlijk op mijn neus kon voelen. Een enorme roze met geel gestippelde neon-bril; zó prominent aanwezig dat ie niet zou misstaan in de brillencollectie van Elton John. 

Onderweg naar Woerden, me nog vrij onbewust van mijn bril, verheugde ik me op diepgaande gesprekken en analyses van hoe kunst en burgerschap elkaar kunnen versterken. Ik was bezig met een klein onderzoek hierover, en razend benieuwd naar de ideeën die er vanuit de burgerschapskant leefden over verbindingen met kunst.

Waar is de kunst…?

Spoileralert: Er leefde weinig. Na een plenair gedeelte met een hint naar theater (lees: rollenspel), volgt een reeks interessante maar kunstloze workshops. Waar is de creativiteit? De verbeelding? 

Na de lunch beproef ik mijn geluk op de informatiemarkt. Aan de eerste tafel tref ik een jonge man die enthousiast vertelt over een burgerschapsmethode. Mijn vraag of hier ook iets van kunst in verweven zit, leidt tot lichte paniek in zijn ogen. Voor deze vraag was hij niet getraind. Ik doe een poging de vraag te kaderen door te vertellen over de kansen die ik zelf zie voor verbindingen tussen kunst en burgerschap, maar merk al snel dat een goed gesprek hierover er niet in zit. 

(Voor)oordeel

Bij de volgende kraam demonstreert een man (ik vermoed met een marketingachtergrond) trots een online burgerschapsmethode. Op zijn laptop laat hij zien hoe ieder stukje informatie gevolgd wordt door een meerkeuzevraag. Een groen vinkje of een rood kruisje geeft een niet te misstaan oordeel over het gegeven antwoord. Oké. Ik bedank hem vriendelijk en ga verder. 

Dan schuif ik aan bij een vrouw die zelf docent is in het MBO – een verademing tussen alle methode-ontwikkelaars. Zij ontwikkelde een kaartspel waarbij leerlingen zich inleven in een ander perspectief om vanuit dat perspectief te denken en handelen. Proef ik hier een vleugje theater…? Ik klamp me er met beide handen aan vast. Op mijn vraag hoe ze studenten voorbij hun vooroordelen laat kijken, krijg ik helaas nog geen bevredigend antwoord. Hopelijk heb ik haar aan het denken gezet.

Creatieve blik

Op de terugweg in de trein concludeer ik dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen. Eigenlijk is het niet zo vreemd dat wij met onze creatieve blik – inherent aan kunst en cultuur – alláng bezig zijn met het zoeken naar betekenisvolle verbindingen met andere domeinen. Ook met burgerschap. 

Er valt nog een hoop te winnen. Want kansen voor betekenisvolle verbindingen tussen cultuureducatie en burgerschap zijn er volop, concludeerde ik na een klein (literatuur)onderzoek. En dat gaat verder dan het inzetten van een rollenspel onder noemer ‘theater’. Juist die eigen, intrinsieke kracht van kunst en cultuur opent nieuwe werelden. Let the arts work its magic! 

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Heb jij een mooi praktijkvoorbeeld?

Heb jij mooie praktijkvoorbeelden waarin kunst en burgerschap met elkaar verbonden worden? Ik hoor graag jouw verhaal!

Cultuureducatie

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!

Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Hoe The Clash, Kunstbende Brabant en Het Creatieve Lichaam van MU Hybrid Art House bijdragen aan positieve gezondheid bij jongeren.

11 november 2024
Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Cultuurtraject Brabant is actief!

Op 15 oktober lanceerden we Cultuurtraject Brabant: hét vertrekpunt voor intermediairs cultuureducatie.

29 oktober 2024
Cultuurtraject Brabant is actief!

Kansen voor cultuureducatie in het mbo

Wat zijn de mogelijkheden voor cultuureducatie in het mbo?

18 oktober 2024
Kansen voor cultuureducatie in het mbo