Als ik eerlijk ben, kostte het dit keer moeite om mij aan mijn voornemen te houden maandelijks een blog te schrijven over mijn vakgebied. Net als veel collega’s en vrienden heb ik even bij moeten komen van de coronamaatregelen in de eerste weken van november. Het besluit om musea, bibliotheken en podia te sluiten viel mij zwaar. Vooral omdat sportscholen, kappers en Ikea openbleven. Mijn geduld en humeur kregen een flinke optater. Gelukkig is er ook veel kunst in de openbare ruimte te beleven. Kunst waar je al wandelend of fietsend naar toe kunt, of die zomaar ineens je pad kruist. Kunst waardoor je je kunt laten inspireren, waarover je kritische vragen kunt stellen of die je verbaast omdat je niet begrijpt wat het kunstwerk daar doet.
BK-informatie
Het besluit om o.a. de podia te sluiten viel een dag voordat het jubileumsymposium van vakblad BK-informatie plaats zou vinden in Het Huis Utrecht. BK-informatie bestaat dit jaar 40 jaar en zeker 30 jaar daarvan is het een constante factor in mijn werkzame leven. Helaas, het symposium werd last-minute afgeblazen, terwijl alles tot in de puntjes coronaproof was georganiseerd. Ik zou op dit symposium in gesprek gaan met interessante gasten over kunst in de openbare ruimte. Over wat er in de loop der tijd veranderd is en of er een nieuw soort adviseurs en procesbegeleiders nodig is.
Wat doet dat hier?
BK-informatie organiseert dit jaar meerdere activiteiten en heeft daarvoor een bijdrage ontvangen uit het Impulsgeldenprogramma van de provincie Noord-Brabant. Eerder schreef ik al over de website 100 sleutelwerken. Daarnaast startte de campagne #Watdoetdathier. BK-informatie onderzoekt hiermee hoe een kunstwerk in de openbare ruimte onder de aandacht blijft van publiek als het verhaal van de kunstenaar uit beeld is geraakt. Wat vinden buurtbewoners er nog van als de nieuwigheid eraf is? Zijn zij het kunstwerk liever kwijt dan rijk of zijn ze er juist aan gehecht geraakt?
Een vak apart
Kunst in de openbare ruimte is een vak apart. Er komt veel bij kijken voor de opdrachtgevers, de adviseurs, procesbegeleiders en de kunstenaars: niet alleen 1001 meningen over mooi en lelijk en of iets wel past in de buurt, maar ook regelgeving, contracten, randvoorwaarden voor veiligheid en onderhoud en last but not least de uitvoerbaarheid van iets dat begint als een mooie droom. Het vak is in de loop der jaren flink veranderd. BK-informatie had lang een goede inkomstenbron aan de verkoop van advertentieruimte voor oproepen van opdrachtgevers (meestal gemeenten). Die zie je nu nauwelijks meer. Daar staat tegenover dat kunstenaars nu meer worden ingezet als creatieve meedenkers bij ingewikkelde maatschappelijke vraagstukken en dat burgerinitiatieven steeds vaker als opdrachtgever fungeren. En daarmee zijn de processen en werkwijze ook grondig veranderd. Ik zie mij nog bezig met het verwerken van tientallen loodzware documentatiemappen waar een commissie van deskundigen zich over moest buigen. Tegenwoordig sturen kunstenaars een motivatiebrief met link naar hun website en ben ik in gesprek met een commissie die grotendeels bestaat uit bewoners.
foto: De Emmer van Toen is de Buis van Nu door Jan Wessendorp en Auke van der Heide, fotograaf: Wessendorp/Van der Heide
Ter inspiratie
Er is gelukkig een nieuwe datum voor het symposium: donderdag 20 januari 2021! Voor een beperkt publiek en via een livestream ga ik dan in gesprek met mijn gasten over onze veranderde beroepspraktijk. En tot die tijd ter inspiratie een kunstwerk van Jan Wessendorp & Auke van der Heide uit 2009 op de Binnenbandijk in Bergen op Zoom met als titel ‘De Emmer van Toen is de Buis van Nu’. Dit kunstwerk werd gemaakt in opdracht van Waterschap Brabantse Delta en is onderdeel van de kunstroute Het Verdronken Land, een ruim 7 kilometer lange fiets- en wandelroute in West-Brabant. De route is te downloaden in de gratis app Brabant Vertelt. Die is sowieso de moeite waard voor wie in deze tijd kunst in de buitenlucht wil bekijken en wil bewegen. Bovendien leer je met deze app wat de kunstwerken die je op je tocht tegenkomt daar eigenlijk doen.
Meer weten over kunst in opdracht?
Neem contact met mij op.