- Nieuws;
- Cultuureducatie
- Kunstvakonderwijs
- Primair onderwijs
- Professionalisering
- Vervolgonderwijs
- Voortgezet onderwijs
Aangemaakt op: di 29 okt. 2024
Op dinsdag 15 oktober lanceerden we Cultuurtraject Brabant: hét vertrekpunt van waaruit intermediairs met scholen werken aan een stevige basis voor cultuureducatie. Cultuurtraject Brabant is ontwikkeld door Kunstloc Brabant, Erfgoed Brabant en de organisaties voor cultuureducatie uit zes grote Brabantse steden.
Hoe het begon
Voorheen werkten we in Brabant met twee sterke instrumenten voor de borging van cultuureducatie op scholen: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast. Al vele jaren werken Brabantse scholen met intermediairs en cultuurprofessionals hiermee aan culturele activiteiten die uitdagen, boeien en verwonderen. Het hanteren van twee verschillende instrumenten in Brabant zorgde echter voor verwarring bij aanbieders en scholen. Voor culturele aanbieders is het bijvoorbeeld lastig om aan te sluiten op ‘twee verschillende talen'.
Tussen 2020 en 2024 hebben we – samen met Erfgoed Brabant en de zes stedelijke partners - de handen ineengeslagen en beide programma’s verbonden tot één gezamenlijke Brabantse aanpak, visie en taal voor cultuureducatie: Cultuurtraject Brabant.
Gezamenlijk fundament
De beste elementen uit beide programma's zijn samengevoegd. De Cultuur Loper had bijvoorbeeld een sterk traject gericht op visievorming, terwijl De Culturele Ladekast beter toepasbaar was voor een concreet activiteitenplan. Met Cultuurtraject Brabant hebben we een gezamenlijk fundament dat als houvast dient voor intermediairs om in hun gemeente te werken aan betekenisvolle cultuureducatie voor leerlingen.
Bijeenkomst met Brabantse intermediairs
Hoe dit er in de praktijk uitziet, is voor iedere school en gemeente anders. Scholen hebben verschillende ambities en ook gemeenten kiezen eigen speerpunten. Cultuurtraject Brabant biedt een gezamenlijk houvast, zonder dat dit ten koste gaat van de autonomie en lokale opdracht van een intermediair.
Op 15 oktober brachten we al deze richtingen samen op een locatie in het ‘hart’ van Brabant: EKWC in Oisterwijk. Hier presenteerden we Cultuurtraject Brabant aan meer dan zestig intermediairs. Het werd een inspirerende middag vol kennisdeling over de landelijke herziening van de kerndoelen en het didactisch model ‘Authentieke kunsteducatie’.
Hoe nu verder?
Vernieuwing van het curriculum voor cultuureducatie blijft actueel en continu in ontwikkeling. Zeker nu blijkt dat het kabinet de invoering van de nieuwe kerndoelen uitstelt tot 2027 (zoals blijkt uit een brief van staatssecretaris Mariëlle Paul van 11 oktober jl.).
In 2025 starten we een Professionele Leergemeenschap (PLG) rondom curriculumvernieuwing, waarbij ook intermediairs uit de kleine en middelgrote gemeenten kunnen aansluiten. Met deze leergemeenschap zorgen we ervoor dat Cultuurtraject Brabant blijft aansluiten op actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs en cultuureducatie.
Cultuurtraject Brabant is ontwikkeld door de themagroep CmK3 ‘Curriculumvernieuwing & visievorming’:
Lizet van Beek (De Nieuwe Veste, Breda), Robin Brugman (CiST, Tilburg), Dennis Spanjers (Muzelinck, Oss), Roy Franssen (Huis73, Den Bosch), Esther Leenders (Kunstloc Brabant), Kirsten Smeenk (CultuurContact, Helmond), Jitske Steenaart (Kunstloc Brabant), Beppie Remmits (Cultuurstation, Eindhoven), en Rolf Vonk (Erfgoed Brabant)
Neem voor vragen contact met ons op.