Vandaag begint de Salone del Mobile in Milaan. Tijdens deze jaarlijkse designbeurs krijgen product- en meubelontwerpers de kans om zichzelf internationaal te presenteren. Dutch Invertuals is van de partij en is, toepasselijk, ook ontstaan vanuit de vraag om Dutch Design te vertegenwoordigen op Salone del Mobile. Mestmag.nl ging het gesprek aan met oprichter Wendy Plomp over het ontstaan en de ontwikkeling van Dutch Invertuals. Daarnaast vroegen we Wendy hoe ze in staat zijn om de identiteit van Dutch Invertuals consequent uit te dragen.
Geschreven door Sophie Teunissen
Dutch Invertuals is een (wisselende) groep gedreven designers die samen exposities realiseren, zowel in binnen- als buitenland. Wendy Plomp is oprichter van Dutch Invertuals en curator van de exposities. Inmiddels is Dutch Invertuals een gevestigde naam in de designwereld. Hoe heeft Dutch Invertuals zich ontwikkeld tot een gevestigde naam in de designwereld? En wat kunnen we van Dutch Invertuals leren als het gaat om het uitdragen van de identiteit van een organisatie?
Wat is Dutch Invertuals en wat doen jullie?
Wendy: “We zijn een bedrijf van radicale denkers in design. Een bedrijf dat zich sinds het ontstaan in 2009 heeft ontwikkeld tot een serieus merk. Van begin af aan is Dutch Invertuals een samenwerking geweest tussen meerdere ontwerpers uit verschillende disciplines binnen het vakgebied. De aanleiding voor de eerste samenwerking was de vraag om ‘Dutch Design’ te vertegenwoordigen op de Salone del Mobile in Milaan.”
“In eerste instantie kreeg ik die vraag van een opdrachtgever die eerder al geïnteresseerd was in mijn afstudeerwerk. Natuurlijk was ik geïnteresseerd, maar ik voelde meteen aan dat ik die vraag niet met alleen mijn werk kon, en wilde, beantwoorden. Zodoende onstond het idee voor een samenwerking, voor het eerst dus op de beurs in Milaan. Onze presentatie werd daar eigenlijk zo goed ontvangen dat ik het idee heb voortgezet tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, vervolgens weer in Milaan enzovoorts.”
“De groep bestaat uit tien tot vijftien ontwerpers die hun eigen praktijk en werk hebben. Door regelmatig bijeenkomsten te houden, werken we geconcentreerd naar een gezamenlijk doel toe. Tijdens die bijeenkomsten geven we de expositie vorm. We brainstormen, leren van elkaars werkwijzen, verdelen de taken en realiseren uiteindelijk alles zelf. Iedereen vervult daarin een rol.”
“Het bedrijf is geëvolueerd: ik zie Dutch Invertuals als een onderzoeksbureau. Zo nemen we nu ook allerlei andere projecten en opdrachten aan, naast de tentoonstellingen die we realiseren. De exposities zijn een visueel manifest die onze huidige visie op design laten zien. Design is meer dan louter het ontwerpen van producten. Het is ook conceptueel van aard en begeeft zich binnen veel disciplines. Door samen deze uitdaging aan te gaan zijn we in staat vraagstukken binnen design veel breder te benaderen. In het begin deed ik zelf mee als ontwerper, maar al vrij snel ondervond ik dat de rollen van art director en curator beter bij mij passen.”
Tip
Door samen te werken vergroot je je netwerk, leer je van verschillende werkwijzen en het is bovendien makkelijk(er) om een groot podium te vullen. Kies daarbij niet alleen uit vrienden en bekenden, maar durf personen te benaderen die interessant zijn voor een vraagstuk of opdracht. Laat betrokkenen de rol vervullen die het beste past bij de persoon en werkwijze. Zo houd je de focus op een kwalitatieve eindpresentatie en benut je ieder zijn/haar potentie optimaal.
Wat houdt de rol van curator in binnen Dutch Invertuals?
Wendy: ”Als we naar een expositie of andere presentatie toewerken, doen we dat binnen een bepaalde thematiek of aan de hand van een vraagstuk. Voor het specifieke thema selecteer ik een aantal ontwerpers die ik interessant vind en bij de richting van het vraagstuk passen. Ik baken het werkveld echter niet té streng af, het moet zich ook kunnen vormen tijdens de bijeenkomsten die we hebben. Van tevoren wordt er wel een strategie bepaald, maar gedurende de samenwerking merk je vanzelf hoe de rollen precies verdeeld worden.”
“Uiteindelijk behoud ik het overzicht en werken we met zijn allen toe naar een sterke eindpresentatie waar we één verhaal vertellen. De praktijk heeft echter geleerd dat het verstandig is om één persoon, ik in dit geval, de knopen te laten doorhakken. Natuurlijk wordt iedereen gehoord en krijg ik advies en ondersteuning bij het nemen van beslissingen, maar ik heb wel de final call. Ondanks dat ik alle deelnemers tijdens het proces begeleid, is het bijvoorbeeld wel eens voorgekomen dat ik op het laatste moment nog een werk helemaal schrapte uit de tentoonstelling. Of dat ik achteraf te horen kreeg dat een persoon niet lekker lag in de groep. Net als bij een elftal spelen we de ene keer beter dan de andere keer en is geen wedstrijd hetzelfde. Soms moet ik er wat harder aan trekken, maar in de meeste gevallen is de dynamiek heel goed tussen alle deelnemende ontwerpers. Dat vind ik zo verfrissend en inspirerend aan Dutch Invertuals.”
Tip
Schets de kaders, maar laat ideeën en invulling ontstaan vanuit de samenwerking. De beste ideeën ontstaan procesgewijs.
Hoe is Dutch Invertuals in staat om de identiteit consequent uit te dragen?
Wendy: “Door vast te houden aan onze eigen manier van presenteren en niet in de verleiding te komen om te doen wat iedereen al doet. Het meest kernachtige aan Dutch Invertuals is toch de mentaliteit, een radicale manier van denken. Dat zit ‘m in onze manier van onderzoek doen, analyseren, de invulling van de bijeenkomsten en de focus op ontwikkeling.”
“De ontwerpers met wie we samenwerken delen de denkwijze van Dutch Invertuals, waardoor het merk echt een eigen positie inneemt binnen de designwereld. Ondanks, misschien wel dankzij, dat het een wisselende groep is. De deelnemers zijn dan ook niet willekeurig; ik kies alleen de mensen uit die bij het thema én ons karakter passen. Tijdens het begeleiden van de ontwerpers en het vormgeven van de tentoonstelling, hanteer ik bepaalde parameters en logica om tot een sterk oordeel te komen over het werk. Doordat ik me focus op vernieuwing en nieuwe mogelijkheden lijkt het inhoudelijk wel eens ongrijpbaar, maar uiteindelijk dragen alle tentoonstellingen toch een sterke eigen identiteit uit.”
“Het bedrijf dat Dutch Invertuals nu is, is het resultaat van vele stappen die we op een logische manier gezet hebben. Dutch Invertuals is echt ‘volwassen’ geworden door de jaren heen. Na al deze jaren hebben we bij Dutch Invertuals natuurlijk een ontzettend mooi netwerk opgebouwd en daar veel ervaring mee opgedaan. Onder de vlag van Dutch Invertuals zijn inmiddels al zeker 100 à 150 werken geproduceerd; een groot visueel manifest dat juist in zijn uitgebreidheid en diversiteit laat zien wie Dutch Invertuals is.”
Tip
Blijf trouw aan jezelf. Weet wat je eigen (voor)waarden zijn en pas die toe. Een commerciële opdracht hoeft niet te betekenen dat je je eigen manier van denken overboord moet gooien.
Van Dutch Invertuals kunnen we leren dat een werk- en denkwijze de kern kunnen vormen van een identiteit en dat een balans tussen structuur en spontaniteit belangrijk is. En vooral: blijf jezelf en de buitenwerld verrassen!
Wil je Dutch Invertuals volgen tijdens de Salone del Mobile, volg ze dan op Facebook of Instagram.
Dit artikel kwam tot stand dankzij onze partner BrabantC.