Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Om de voortgang van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 3 in Brabant in beeld te brengen, voeren we de monitor CmK uit. Dit onderzoek wordt twee keer uitgevoerd gedurende de CmK3-periode door Het PON & Telos. De tweede meting was in 2024. Op deze pagina lees je meer over dit onderzoek.

Wat is de rol van scholen in deze monitor?

We horen graag  van scholen hoe zij aankijken tegen (binnenschoolse) cultuureducatie, wat ze zoal aan activiteiten  aanbieden en hoe ze verschillende samenwerkingen ervaren. Scholen kunnen daarvoor het zelfevaluatie instrument Evi invullen. Op die manier krijgt de school inzicht in de stand van zaken van cultuuronderwijs op hun school en krijgen ze tips hoe ze hierin verder kunnen groeien. 

De vragenlijst van Evi is doorontwikkeld ten opzichte van eerdere jaren. Er zijn vragen verhelderd en de vragenlijst is ingekort. Invullen duurt nu 45-50 minuten in plaats van 1,5 uur. De uitkomsten van Evi worden meegenomen in het totale monitoringsrapport. Scholen die Evi niet hebben ingevuld, vragen we om een vragenlijst van Het PON & Telos in te vullen. 

Bekijk hier het Evi rapport van 2024

Wat is de rol van intermediairs?

Intermediairs zijn een onmisbare schakel bij de uitvoering van CmK en ook bij deze monitor spelen zij een belangrijke rol. Ze dragen bij aan: 

  • Het begeleiden van scholen om Evi in te vullen tussen 1 februari en 1 juni 2024.   
  • Het versturen van de vragenlijst van PON & Telos in de week van 3 juni aan scholen die Evi niet hebben ingevuld.    
  • Het invullen van een vragenlijst voor intermediairs in september.    
  • Eventuele deelname aan een groepsgesprek in november/december. Dit groepsgesprek is bedoeld om resultaten uit de vragenlijsten voor scholen, aanbieders en intermediairs samen met elkaar te duiden. 

Wat is de rol van aanbieders?

In Brabant zijn ruim 400 cultuuraanbieders actief in het onderwijs. We horen graag hoe zij tegen cultuureducatie aankijken en welke ontwikkelingen zij binnen het cultuuronderwijs signaleren. Daarom worden aanbieders gevraagd om in de herfst van 2024 een vragenlijst in te vullen. Zij ontvangen deze vragenlijst per mail.  

Tijdpad van de meting 2024

  • 1 februari t/m 31 mei ‘24 - Invullen Evi door scholen
  • 3 juni t/m 5 juli ‘24  - Invullen vragenlijst Het PON & Telos door scholen die Evi niet hebben ingevuld 
  • 9 september t/m 18 oktober ‘24 - Invullen vragenlijst door intermediairs en aanbieders
  • november / december ‘24 - Groepsgesprek intermediairs
  • april '25 - Oplevering rapport

Lees hier de uitkomsten van de meting in 2022

Tijdpad van de meting 2024

Cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!