‘Liefde voor grafisch ontwerp, krachtige beelden met tastbare voorliefde voor typografie en heldere kleuren’, dat kenmerkt de vier Bossche studio’s die de straatexpositie Rewrite Your Future maken. Ine Rutgers, directeur van het Grafisch Atelier (GA) Den Bosch, bracht de vier mannen bij elkaar. Want hoewel ze slechts op 500 meter afstand van elkaar werken én vrienden zijn, was een samenwerking zoals deze, nog niet eerder gebeurd. Zestien nieuwe posterontwerpen, waarvan een aantal gezeefdrukt door de makers, sieren vanaf medio juni de straten van Den Bosch.
Geschreven door Simone Vos
“De samenwerking tussen ATTAK, Studio Turbo, Autograph en Studio Boot is niet geheel toevallig”, vertelt Edwin Vollebergh van Studio Boot. “Ine, in de rol van onbevangen buitenstaander met een goede open blik, zag de kwaliteiten en de overeenkomsten tussen ons en nodigde ons uit voor een expo. Onze affiniteit met en enthousiasme voor goed grafisch ontwerp heeft ons verenigd.”
Van spiegelzaal naar de straat
“We zouden een expositie organiseren in de Spiegelzaal van de Willem Twee Fabriek met de vier ontwerpstudio’s, maar toen ging alles op slot. Zo brainstormden de ontwerpers verder via de groepsapp”, aldus Ine. “De stad als podium, heel Den Bosch als publiek. De coronamaatregelen maakten een traditionele expo sowieso lastig dus dat kwam goed uit”, vertelt Edwin. En zie daar: een tentoonstelling van posters over hoop en optimisme, over de toekomst en over bezinning.
“Bij die eerste samenkomst richtten de mannen de Nieuwe Bossche School op. “Een idee waar ik al langer mee rondliep”, aldus Edwin. “In reactie op de fantastische maar enigszins achterhaalde en dogmatische strenge architectuur -en meubeldesignstroming die nog steeds bepalend is in deze stad. Wij hebben onszelf voor deze en alle volgende acties verenigd in de Nieuwe Bossche School. Een licht activistische beweging die staat voor ruimhartig omgaan met typografie als (illustratief) beeldmiddel en royaal kleurgebruik. Het activisme uit zich in de individuele boodschappen en het gekozen medium; de poster op straat. Het doel is Den Bosch nog mooier en relevanter te maken.”
“We hebben allemaal een eigen stijl en een kijk op het leven”, vult Raoul Wilke van Studio Turbo aan. “De overlap zit in de ontwerpen waarin typografie als beeldend element centraal staat, in combinatie met een rijk palet aan kleur en een flinke scheut humor. Dit alles met een soms wat lompe, haast brutalistische ondertoon”, aldus Raoul.
De posters van De Nieuwe Bossche School
“Het bijzondere van dit project is dat de poster zijn plaats weer opeist in de straat”, vertelt Peter Korsman van Autograph. “De straat is het domein (geworden) van reclame en corporate-uitingen. Terwijl het openbare ruimte is! Dit project probeert meer schoonheid en inhoud in te brengen.”
Autograph
“Op mijn poster staat een levensgrote archetypische gum. De coronacrisis zet veel op losse schroeven en heeft de potentie om de wereld ingrijpend te veranderen. Het heeft een domino-effect op de economie en mensenlevens”, vertelt Peter. Ook op toekomstplannen; die kunnen uit het raam. De gum nodigt iedereen uit, om de outlines uit de gummen en nieuwe plannen te maken. En: voor mensen die het zich kunnen veroorloven: de crisis geeft ook veel rust. Een goed moment om te voelen wat je nu echt belangrijk vindt.”
Studio Turbo
Raouls poster ‘Nie Mauwe’ weerspiegelt qua ontwerpstijl het beste zijn persoonlijkheid. “Ik vind positiviteit belangrijk en hoop dat mensen deze energie oppikken. De tekst ‘Nie Mauwe’ is een zin die Brabanders geregeld zeggen tegen mensen die zich aanstellen”, vertelt Raoul. “Zeker in deze tijd is het voor mensen lastig om licht aan het einde van de tunnel te zien. Dit is een kleine brutale reminder dat het leven ondanks tegenslagen niet altijd zwaar is en we niet zo moeten mauwe.”
ATTAK
“Ik richt me vooral op de stad en probeer verschillende facetten daarvan te vertalen naar een affiche”, vertelt Casper Herselman van ATTAK. “Ik schuw hierbij de rafelranden niet, die maken de stad minstens zo mooi als de bekende trekpleisters. Het algemene thema is hoop, gebaseerd op de huidige situatie. Mijn poster ‘Wine, Dine, Sixty Nine’ viert het uitgaan, waarvan we straks weer onvervalst (van elkaar) genieten.
Studio Boot
“Onze beelden zijn aanvullend en relativerend. Zetten aan tot nadenken en voegen iets moois toe aan de straat en discussie”, aldus Edwin. De ‘Beauty is not a crime’-poster heb ik aanvullend op de expo gemaakt als zachte reactie op de aanstaande cultuurbezuinigingen. Alles van waarde is weerloos (Lucebert) als subtitel dekt de lading, we willen voorkomen dat kunst en cultuur wordt afgedaan als overbodig”, vertelt Edwin. “Protest, net als iedereen, maar dan zacht en een beetje lief in schreeuwende kleuren.”
Laagdrempelige verrassing door de stad
“De zestien verschillende ontwerpen die de studio’s maken, worden gezeefdrukt in het Grafisch Atelier en daarna komen ze in A0-borden van de gemeente en achter ramen van winkels en huizen te hangen. Er komt ook een route, maar het is vooral de bedoeling dat mensen er spontaan langskomen en zich laten verrassen. Laagdrempelig en voor iedereen”, vertelt Ine.
Voor de expositie is een crowdfundactie bij Voor de Kunst opgezet. Donateurs ontvangen als tegenprestatie een poster naar keuze. Acht van de zestien posterontwerpen worden in oplagen gedrukt, zodat een donateur een favoriete exemplaar kan bemachtigen. Op 12 juni is de officiële opening ergens op een plein in Den Bosch. Meer weten? Houd de Nieuwe Bossche School in de gaten.