Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

2020 is alweer een maand oud en het festivalseizoen barst binnenkort in volle hevigheid los. Tijd om dé trends voor events van dit jaar op een rijtje te zetten. Er is niet alleen maar nieuws onder de zon en er zijn zeker verschillen tussen publieksevenementen en zakelijke evenementen, maar altijd goed om in hoofdlijnen van de actuele stand van zaken op de hoogte te zijn. 

- Geschreven door Peter van der Aalst

Zeker voor Noord-Brabant, als snelgroeiende festivalprovincie. Noord- en Zuid-Holland hadden in 2019 nog steeds de meeste festivals binnen de provinciegrenzen, maar Noord-Brabant komt in de buurt. Het aantal festivals in Brabant in 2019 is ten opzichte van 2018 met 34% gestegen. Peter van der Aalst (docent Leisure & Events Management aan Breda University of Applied Sciences) zet voor ons wat trends op een rijtje.

Trends in events, een overzicht:

  • Diversiteit en inclusiviteit (etniciteit, gender, leeftijd, religie) worden steeds belangrijker. Niet zozeer als trend, maar als een noodzakelijke en duurzame aansluiting van de eventindustrie bij een steeds diverser en geïntegreerder samenleving.
  • Er is sprake van een toename in ‘purpose-driven’ events, gekoppeld aan maatschappelijke doelen. Denk aan het redden van diersoorten (SharkFest), het promoten van een bewustere en minder vervuilende levenstijl (PlantBased Live) of het tegengaan van uitbuiting, empowerment van vrouwen en bevorderen van mensenrechten (The Trust Conference). Dichterbij huis: het event gericht op de koppeling van de sustainble development goals en bewonersinitiatieven, dat op 18 januari jl in Parktheater Eindhoven georganiseerd werd.
  • Duurzaamheid en ‘eco-friendliness’ worden nog belangrijkere topics: afvalreductie, energiebesparing, en vliegschaamte heeft invloed op tours van artiesten, locatiekeuzes, planning, inzet van VR en AR. Bezoekers vragen steeds meer op een duurzame aanpak, positieve publiciteit is prachtige bijvangst. Mooi voorbeeld is de door Mojo en Solarfields ontwikkelde grootste solarcarport ter wereld voor Lowlands. Bezoekers kunnen vanaf 2021 hun auto’s onder de 90.000 zonnepanelen parkeren. Deze leveren genoeg energie voor 10.000 huishoudens ofwel 100 festivalweekends en maken de vervuilende generatoren die Lowlands tot nu toe gebruikt overbodig.
  • Technologie is een steeds belangrijker onderdeel van events. Zowel in de pré-productie (samenwerkingstools, software, etc.) als tijdens het event zelf (gepersonaliseerde experiences door datagedreven ‘nudging’ in de eventsapps, games, etc).
  • Apps worden steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel van events en festivals, noodzakelijk om de digitale generatie optimaal te bedienen. Ook business events gaan meer en meer mee in deze ontwikkeling.
Paaspop | Foto door: Paaspop
  • De event experience moet voor de hedendaagse bezoeker tot in detail kloppen. Van registratie, tot het event, tot aan post-event contact, om een memorabel event te creëren. Presentaties die inspireren, uitzonderlijke acts, optimale hospitality passend in/bij het totaal, inzet van technologie om het publiek onder te dompelen in het event. Ook business events gaan steeds meer mee in deze trend.
  • Publiek wil niet zomaar bij een business event aanwezig zijn, maar actief participeren (workshops, breakout-sessies). Passieve observatie is uit, actieve participatie is in. Mooi voorbeeld hiervan was het 3-daagse Creativity World Forum, dat afgelopen oktober met een sterk op co-creatie gericht programma vanuit basislocatie Eindhoven over de B5 steden uitwaaierde.
  • Business events festivaliseren (meer interactie, personalisering, foodtrucks) om jongere en internationale doelgroepen meer aan te spreken. Festivals aan de andere kant raken meer business georiënteerd en faciliteren netwerken en zaken doen. Denk bijvoorbeeld aan Paaspop dat de dag voor het officiële begin van het festival een specifiek op ondernemers en hun werknemers gericht business (netwerk)event organiseert.
  • Conferentiecentra en hotels proberen met ongewone en innovatieve ‘eventspaces’ een memorable eventbeleving aan hun gasten te bieden.
  • De totaalbeleving van festivals wordt relatief nog belangrijker ten opzichte van de line-up.
Creativity World Formum 2019 | Foto door: CWF
  • Veel events worden steeds groter en uitgebreider versus een hang naar kleinere, intieme boutique festivals.
  • Info over events digitaal en gemakkelijk te delen maken wordt steeds belangrijker, zodat het event altijd sluimerend onder de aandacht blijft. Denk aan micro-content (tweets, video’s, infographics, slides, foto’s, podcasts) die het publiek aanspreekt en die gemakkelijk gedeeld kan worden. Hiphopfestival WOO HAH! in Hilvarenbeek houdt bijvoorbeeld via diverse social media kanalen het hele jaar door contact met haar publiek.
  • Er is een groeiende aandacht voor crowd safety en security. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Onlangs pleitten politievakbonden nog bij burgemeesters om dit jaar 30% minder evenementen toe te staan vanwege capaciteitsproblemen bij de politie en beveiligingsbedrijven. Met het EK, Eurovisie Songfestival en de Formule 1 en de daarmee gepaard gaande (inter)nationale bezoekerstromen wordt deze uitdaging dit jaar nog groter.
  • Communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups rondom zeer diverse onderwerpen (meetup.com). Generatie Z hecht veel waarde aan inclusiviteit, groepsgevoel en van elkaar leren. Online communities winnen de laatste jaren aan populariteit. Deze communities zijn juist effectief als de online relatie offline bekrachtigd wordt.
  • De vergrijzing neemt verder toe, in 2019 waren er in Nederland al meer dan 3,3 miljoen 65-plussers. Deze groep is actief en gewend om festivals te bezoeken.
WOO HAH! | Foto door: Willem van Breugel

Never a dull moment in de eventssector. Er doen zich volop mogelijkheden voor, maar er  moet ook flink geïnvesteerd moeten worden. In geld en soms ook in een andere mindset. Gelukkig kenmerkt de sector zicht door ondernemerschap, een projectmatige aanpak en flexibiliteit, belangrijke randvoorwaarden voor een gezond en futureproof aanbod.

Peter van der Aalst

Manager & docent Leisure & events BUAS

festivals

Brabantse makers op November Music

Naast veel internationale muzikanten kun je op November Music ook een aantal Brabantse makers zien. We lichten ze voor je uit.

5 november 2024
Brabantse makers op November Music

Tijdelijke kunst geeft frisse blik op vertrouwde omgeving

Hoe festival Kaapstad en de Lustwarande je anders laten kijken naar een vertrouwde omgeving.

26 augustus 2024
Tijdelijke kunst geeft frisse blik op vertrouwde omgeving

Winnaar Kunstopdracht Festival Kaapstad bekend

Met veel enthousiasme presenteerden de studenten hun idee om binnenstad van Tilburg ‘te kapen’. Sid van de Laar is de winnaar.

2 augustus 2024
Winnaar Kunstopdracht Festival Kaapstad bekend

TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Expo's, optredens, voordrachten, premières, concerten, kunstbeurzen en festivals. De talenten van TalentHub Brabant zijn niet te missen.

18 juni 2024
TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

ArtCoDe studenten werken bij Studio Public Space aan een kunstopdracht in de openbare ruimte.

7 december 2023
12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

Het festivalseizoen is van start: drie bijzondere Brabantse festivals uitgelicht

Drie organisatoren aan het woord over de kracht van hun festival.

11 april 2023
Het festivalseizoen is van start: drie bijzondere Brabantse festivals uitgelicht

5 absolute must sees tijdens Dutch Design Week 2022

Dutch Design Week (DDW) 2022 is in zicht! Maxi Meissner (PR & Media bij DDW) tipt de 5 belangrijkste must sees van Brabantse bodem.

18 oktober 2022
5 absolute must sees tijdens Dutch Design Week 2022

Hoe staat het met duurzaamheid op Brabantse festivals?

Duurzaamheid en de festivalbranche, tot voor kort hadden ze niet veel met elkaar gemeen, maar daar komt nu verandering in.

4 oktober 2022
Hoe staat het met duurzaamheid op Brabantse festivals?

De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement

Festival Cement, STRP, en Boulevard Festival delen hun ervaring met de (on)mogelijkheden van het organiseren van een festival tijdens een pandemie.

6 juli 2021
De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement

Trends in events in festivalprovincie Brabant

Duurzaamheid, inclusiviteit, technologie, purpose-driven en een totaalbeleving zijn de trends in onze snelgroeiende festivalprovincie.

6 februari 2020
Trends in events in festivalprovincie Brabant

Urban groeit in het zuiden met WOO HAH!

In Nederland is de Urban cultuur aan het groeien en dan met name in het zuiden van Nederland.

14 februari 2017
Urban groeit in het zuiden met WOO HAH!

Op bezoek bij: Festival Cement

Voor het derde artikel in de reeks ging Mestmag.nl in gesprek met Leonie Clement, artistiek coördinator bij Festival Cement.

12 juli 2016
Op bezoek bij: Festival Cement

Drie dingen die je moet weten over WOO HAH!

Over drie jaar moet er een tweedaags festival staan dat om en nabij de 20.000 bezoekers trekt.

1 september 2015
Drie dingen die je moet weten over WOO HAH!

In Brabant werken de festivals samen

Een collectief van Brabantse Festivals, VisitBrabant en provincie Noord-Brabant lanceerde een communicatiecampagne rond het culturele festivalaanbod.

11 november 2014
In Brabant werken de festivals samen