2020 is alweer een maand oud en het festivalseizoen barst binnenkort in volle hevigheid los. Tijd om dé trends voor events van dit jaar op een rijtje te zetten. Er is niet alleen maar nieuws onder de zon en er zijn zeker verschillen tussen publieksevenementen en zakelijke evenementen, maar altijd goed om in hoofdlijnen van de actuele stand van zaken op de hoogte te zijn.
- Geschreven door Peter van der Aalst
Zeker voor Noord-Brabant, als snelgroeiende festivalprovincie. Noord- en Zuid-Holland hadden in 2019 nog steeds de meeste festivals binnen de provinciegrenzen, maar Noord-Brabant komt in de buurt. Het aantal festivals in Brabant in 2019 is ten opzichte van 2018 met 34% gestegen. Peter van der Aalst (docent Leisure & Events Management aan Breda University of Applied Sciences) zet voor ons wat trends op een rijtje.
Trends in events, een overzicht:
- Diversiteit en inclusiviteit (etniciteit, gender, leeftijd, religie) worden steeds belangrijker. Niet zozeer als trend, maar als een noodzakelijke en duurzame aansluiting van de eventindustrie bij een steeds diverser en geïntegreerder samenleving.
- Er is sprake van een toename in ‘purpose-driven’ events, gekoppeld aan maatschappelijke doelen. Denk aan het redden van diersoorten (SharkFest), het promoten van een bewustere en minder vervuilende levenstijl (PlantBased Live) of het tegengaan van uitbuiting, empowerment van vrouwen en bevorderen van mensenrechten (The Trust Conference). Dichterbij huis: het event gericht op de koppeling van de sustainble development goals en bewonersinitiatieven, dat op 18 januari jl in Parktheater Eindhoven georganiseerd werd.
- Duurzaamheid en ‘eco-friendliness’ worden nog belangrijkere topics: afvalreductie, energiebesparing, en vliegschaamte heeft invloed op tours van artiesten, locatiekeuzes, planning, inzet van VR en AR. Bezoekers vragen steeds meer op een duurzame aanpak, positieve publiciteit is prachtige bijvangst. Mooi voorbeeld is de door Mojo en Solarfields ontwikkelde grootste solarcarport ter wereld voor Lowlands. Bezoekers kunnen vanaf 2021 hun auto’s onder de 90.000 zonnepanelen parkeren. Deze leveren genoeg energie voor 10.000 huishoudens ofwel 100 festivalweekends en maken de vervuilende generatoren die Lowlands tot nu toe gebruikt overbodig.
- Technologie is een steeds belangrijker onderdeel van events. Zowel in de pré-productie (samenwerkingstools, software, etc.) als tijdens het event zelf (gepersonaliseerde experiences door datagedreven ‘nudging’ in de eventsapps, games, etc).
- Apps worden steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel van events en festivals, noodzakelijk om de digitale generatie optimaal te bedienen. Ook business events gaan meer en meer mee in deze ontwikkeling.
- De event experience moet voor de hedendaagse bezoeker tot in detail kloppen. Van registratie, tot het event, tot aan post-event contact, om een memorabel event te creëren. Presentaties die inspireren, uitzonderlijke acts, optimale hospitality passend in/bij het totaal, inzet van technologie om het publiek onder te dompelen in het event. Ook business events gaan steeds meer mee in deze trend.
- Publiek wil niet zomaar bij een business event aanwezig zijn, maar actief participeren (workshops, breakout-sessies). Passieve observatie is uit, actieve participatie is in. Mooi voorbeeld hiervan was het 3-daagse Creativity World Forum, dat afgelopen oktober met een sterk op co-creatie gericht programma vanuit basislocatie Eindhoven over de B5 steden uitwaaierde.
- Business events festivaliseren (meer interactie, personalisering, foodtrucks) om jongere en internationale doelgroepen meer aan te spreken. Festivals aan de andere kant raken meer business georiënteerd en faciliteren netwerken en zaken doen. Denk bijvoorbeeld aan Paaspop dat de dag voor het officiële begin van het festival een specifiek op ondernemers en hun werknemers gericht business (netwerk)event organiseert.
- Conferentiecentra en hotels proberen met ongewone en innovatieve ‘eventspaces’ een memorable eventbeleving aan hun gasten te bieden.
- De totaalbeleving van festivals wordt relatief nog belangrijker ten opzichte van de line-up.
- Veel events worden steeds groter en uitgebreider versus een hang naar kleinere, intieme boutique festivals.
- Info over events digitaal en gemakkelijk te delen maken wordt steeds belangrijker, zodat het event altijd sluimerend onder de aandacht blijft. Denk aan micro-content (tweets, video’s, infographics, slides, foto’s, podcasts) die het publiek aanspreekt en die gemakkelijk gedeeld kan worden. Hiphopfestival WOO HAH! in Hilvarenbeek houdt bijvoorbeeld via diverse social media kanalen het hele jaar door contact met haar publiek.
- Er is een groeiende aandacht voor crowd safety en security. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Onlangs pleitten politievakbonden nog bij burgemeesters om dit jaar 30% minder evenementen toe te staan vanwege capaciteitsproblemen bij de politie en beveiligingsbedrijven. Met het EK, Eurovisie Songfestival en de Formule 1 en de daarmee gepaard gaande (inter)nationale bezoekerstromen wordt deze uitdaging dit jaar nog groter.
- Communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups rondom zeer diverse onderwerpen (meetup.com). Generatie Z hecht veel waarde aan inclusiviteit, groepsgevoel en van elkaar leren. Online communities winnen de laatste jaren aan populariteit. Deze communities zijn juist effectief als de online relatie offline bekrachtigd wordt.
- De vergrijzing neemt verder toe, in 2019 waren er in Nederland al meer dan 3,3 miljoen 65-plussers. Deze groep is actief en gewend om festivals te bezoeken.
Never a dull moment in de eventssector. Er doen zich volop mogelijkheden voor, maar er moet ook flink geïnvesteerd moeten worden. In geld en soms ook in een andere mindset. Gelukkig kenmerkt de sector zicht door ondernemerschap, een projectmatige aanpak en flexibiliteit, belangrijke randvoorwaarden voor een gezond en futureproof aanbod.