Aangemaakt op: di 26 mrt. 2024
“Op plekken waar mensen dans niet snel verwachten, daar komt Dansnest. We creëren samen met mensen, zorgen voor ontmoeting. Vaak vinden bewoners het na afloop heel mooi dat ze het samen zijn aangegaan. Overal zijn mensen die ontvankelijk zijn voor kunst. Sommigen weten het culturele leven niet zo makkelijk te vinden, maar hebben er wel behoefte aan”, vertellen Nana van Moergestel en Neel Brans, verantwoordelijk voor de concept en artistieke ontwikkeling bij Dansnest in Breda.
Geschreven door: Simone Vos
“Plekken die aandacht nodig hebben in een stad of wijken waar mensen vanuit zichzelf minder met kunst en cultuur in aanraking komen, daar doen we dansinterventies. Dans zit in ons DNA. Het is ook: sociaal, artistiek werk, op locatie, in buitenwijken. Daarbij komen de professionele dansers van Dansnest samen met bewoners of mensen die nieuwsgierig zijn”, vertelt Nana.
De wijken in
“Sinds 2019 werken we intensiever met organisaties in de wijken. In Breda zijn dat onder meer ‘WIJ begint bij jou’ en Surplus Welzijn. We werken ook met Centrum voor de Kunsten Nieuwe Veste. Dat is belangrijk, want om grotere thema’s in een stad aan te pakken, heb je elkaar nodig.”
Dat samenwerken is in ‘De Ader’ mooi terug te zien. In dit traject in 2023 trekt Dansnest met sociale partners uit Breda Zuid-West, Nieuwe Veste en een aantal studenten van BUas de wijk in. “Met De Ader stellen we de vraag wat het betekent om verbonden te zijn. Daarnaast loopt De Ader door het gebied langs belangrijke pleinen die de verschillende wijken met elkaar verbinden. De Ader is ons podium”, zegt Neel. “Van onderaf bouwen we aan een community.”
Ontmoeting centraal
“In dit gebied hadden meerdere groepen weinig contact met elkaar. Eenzaamheid ligt dan op de loer. Het is lastig voor de bewoners om dat isolement zelfstandig te doorbreken. Wij zoeken interactie in de wijk op”, zegt Neel. Zo spraken de studenten met bewoners om te horen wat er zoal leeft. Er bleek onder meer vraag te zijn naar toegankelijke deelname aan cultuur dichtbij huis, waarbij ontmoeting centraal staat.”
“We zetten uiteenlopende dansontmoetingen op, waarin bewoners van alle leeftijden met regelmaat samen dansen. De fysieke nabijheid, het contact met anderen ervaren en het gesprek achteraf; daar gaat het vooral om. Er is ruimte om grenzen te verkennen, een vorm van schoonheid te ervaren en af te stemmen op de ander. Dat komt er allemaal bij. De mensen die komen, fungeren meteen als ambassadeurs”, zegt Neel.
Vertrouwen opbouwen
“Op een andere plek in de wijk vertelde de sociaal werker over een wooncomplex waar veel wrijving tussen bewoners was. Een uitdagende plek voor dansers, ze zien het als podium. Terwijl de dansers het complex ontdekten, gingen wij in gesprek met de bewoners. Steeds meer mensen sloten aan in de loop van de tijd. Wij zijn natuurlijk te gast in hun omgeving, dus het is een sensitief proces van vertrouwen opbouwen. Het samenzijn vergroten door samen te dansen, dat gebeurde daar. Ook wanneer mensen elkaar niet kenden, deelden ze levensverhalen. Dichtbij komen, zonder ongemakkelijkheid. Door zulke interventies komen mensen meer naar buiten en tot nieuwe inzichten en gedachten”, zegt Nana.
“Tot slot brengen we alle onderzoeken, workshops en performances samen in een programma voor publiek, om te laten ervaren in welke mate je verbonden kunt en wil zijn. Dat is ook belangrijk voor de mensen in de wijk of het gebied, dat ze ergens naartoe werken. Een toonmoment hebben. Daarna gaan we verder de wijk in, want het is geen project op zich, we willen een duurzame verbinding creëren.”
Structurele samenwerking
“We willen ‘De Ader’ voortzetten. Dat is een kwestie van beleid en financiering, er is een stuurgroep opgericht met alle betrokken organisaties. Om een langdurige samenwerking in gang te zetten en niet van project naar project te gaan. Het is fijn dat we De Ader als voorbeeld kunnen laten zien, hoe kunst iets teweegbrengt in zo’n gebied”, zegt Neel.
“Kunst, cultuur, zorg en welzijn zijn werelden die elkaar steeds meer ontmoeten. Zorg ervoor dat de schotten die op beleidsniveau en op financieringsgebied verdwijnen”, zegt Nana. “De Ader is uitdagend voor bewoners, makers, studenten en wijkprofessionals die samen optrekken. Kijken naar dans, de omgeving, zelf meedoen, creëren en napraten; dat geeft dynamiek aan de leefomgeving en draagt bij aan de gezondheid. Daarom is het juist zo mooi om de financiering goed te krijgen. Het sociale netwerk breidt uit en mensen voelen zich gezien, dat is belangrijk.”
Zo kan het ook! Kunst en cultuur voor iedereen
Kunst in je vrije tijd beoefenen, met theater of dans bezig zijn omdat je het leuk vindt; kunst kan iets teweegbrengen. Het spreekt tot de verbeelding, legt nieuwe verbindingen tussen mensen en kan emoties losmaken. In een reeks van zes interviews, met culturele instellingen of organisaties die kunst toegankelijk maken voor iedereen, wordt dat duidelijk. Dit is het zesde artikel in de reeks. Eerder verscheen een artikel over theatergezelschap Speels Collectief, over dansgezelschap Corpo Máquina, over theater De Lievekamp, Het participatiekoor en fotofestival Goeikes.
Deze reeks van zes verhalen staat – met nog zes andere inspirerende initiatieven- in een kalender die Kunstloc Brabant heeft gemaakt.