Welke instrumenten, handboeken en lesmateriaal bieden wij aan voor de verbetering van cultuureducatie in het onderwijs? We zetten ons aanbod voor alle onderwijstypen en doelgroepen voor je op een rijtje.
Voor leerlingen:
Lespakket 'Thuis op school'
Kansengelijkheid is één van de thema’s binnen het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Wat zijn concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan? We ontwikkelden een lespakket voor het primair onderwijs.
Van Daan
Aan de kapstok hangt een vreemde schooltas. Er staat ‘Van Daan’ op. Maar wie is Daan? Wat zit er in de tas? Met deze vragen begint het avontuur VanDaan: een verhaal dat de leerlingen van groep 5-6 meeneemt op een ontdekkingstocht naar hoe kunstenaars tot inspiratie en ideeën komen voor een kunstwerk.
Reflectiekaarten voortgezet onderwijs
Deze reflectiekaarten geven handvatten om met leerlingen te reflecteren op lesstof die aansluit bij culturele activiteiten of de actualiteit.
Reflectiekaarten primair onderwijs
Met de reflectiekaarten kunnen leerkrachten met hun leerlingen in gesprek gaan over een kunstwerk, voorstelling, boek of een andere cultuurervaring. De kaarten helpen om kinderen aan te zetten tot nadenken over ‘wat betekent dit voor mij?’
VerderKijken DoorDenken
VerderKijken DoorDenken is een lespakket dat bestaat uit meer dan tachtig kaarten met daarop bijzondere kunstwerken. Veel van deze kunst kun je in Noord-Brabantse musea bekijken of is te vinden in de openbare ruimte.
Werkbladen van PO naar VO
Hoe zit het met de borging van jouw opgedane kennis en ervaring op het gebied van cultuureducatie van de basisschool naar voortgezet onderwijs? Hoe kan de nieuwe middelbare school profiteren van de opgedane bagage op het gebied van cultuureducatie? Met dit vraagstuk is Kunstloc Brabant, samen met intermediairs en docenten, aan de slag gegaan.
Naar het theater
Naar het Theater is een kort animatiefilmpje. Leerlingen ontdekken op een speelse manier de do's en don'ts van een theaterbezoek.
Voor kunstdocenten en cultuurprofessionals:
Wicked Theaterlessen
Op initiatief van Kunstloc en Fontys Academy of the Arts is onderzocht hoe theaterdocenten hun praktijk kunnen vernieuwen. De uitkomsten van dit onderzoek en 17 inspirerende theateropdrachten zijn bij elkaar gebracht in de publicatie Wicked Theaterlessen.
Handboek 'Mijn beste idee komt nog'
‘Mijn beste idee komst nog’ is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring. Hoe kun je de beleving van kunst verdiepen voor een leerling? Welke keuzes kun je maken als educatief ontwerper? Wat geef je een begeleider mee?
Gesprekstechnieken voor cultuuraanbieders
Dit gespreksinstrument is bestemd voor aanbieders van cultuur aan het onderwijs. Het instrument kan worden ingezet bij het voeren van klantgerichte en co-creatieve gesprekken over cultuureducatie met scholen. De indeling in zes overzichtelijke fases zorgt ervoor dat het gesprek effectief en professioneel verloopt.
Wil je meer weten over deze tools?
Neem contact met ons op.